هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
بسته
جستجو
فیلترها

نگهداری کاکتوس و ساکولنت در خانه

نگهداری کاکتوس و ساکولنت در خانه

نور:

ساکولنت ها از جمله گیاهان بیرونی می باشند ولی اغلب مردم به تصور غلط این گیاهان را آپارتمانی می پندارند و نگهداری کاکتوس و ساکولنت را در خانه ترجیح می دهند . بنابراین به همین دلیل جهت رشد و نمو مطلوب نیازمند هوای آزاد و آفتاب مستقیم می باشند و در صورتی که به تدریج فضای باز منتقل شوند این شرایط را به خوبی تحمل می کنند. بنابراین برای رشد و نمو بهتر در منازل، زمانی که  هوا گرم می شود این گیاهان رو به بالکن یا حیاط انتقال داده تا از هوای آزاد و نور بیشتر برخوردار شوند. اگر سن این گیاهان کم باشد می بایست در مقابل نور غیر مستقیم ( پشت پنجره) نگهداری شوند.

دما:

کاکتوس و ساکولنت از آنجایی که اکثرا بومی مناطق گرم و خشک هستند توانایی تحمل گرمای زیاد را دارند ولی بهتر است در تابستان دما از 30 درجه تجاوز نکند و در زمستان هم از 14 درجه پایین تر نیاید.

آبیاری:

کاکتوس و ساکولنت به واسطه ی ذخیره ی آب در اندام خود, نسبت به کم آبی تحمل بالاتری نسبت به سایر گیاهان دارند. بر طبق تحقیقات در میان پرورش دهندگان ، کاکتوس ها بیشتر به دلیل آبیاری مفرط از بین می روند تا کم آبی. راه حلی که معمولا برای این موضوع ارائه می شود در درجه ی اول استفاده از خاک مناسب دارای زهکشی خوب و همچنین آبیاری به موقع و بر حسب نیاز گیاه می باشد.

منظور از آبیاری کم برای ساکولنت ها این نیست که مقدار آبیاری کم و دفعات آبیاری زیاد باشد، زیرا این روش باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد، بلکه منظور این است که دفعات آبیاری کم باشد اما آبیاری گیاهان به صورتی انجام گیرد که خاک کاملا خیس گشته و آب اضافی از سوراخ زهکش گلدان خارج گردد و گیاه  کاملا سیراب گردد. مرحله بعدی آبیاری باید زمانی انجام شود که بستر گیاه  کاملا خشک شده باشد. توجه داشته باشید که خشکی بیش از حد نیز باعث ضعیف شدن گیاه می شود.

کود دهی:

جهت نگهداری کاکتوس و ساکولنت کود های پتاس بالا نظیر 38 11 -3 36 12 12  با دز استاندارد برای  تغذیه آن ها مناسب می باشد. نحوه کوددهی به این صورت می باشد که هر دو بار آبیاری یک بار کوددهی انجام گیرد. ولی کمتر از زمان دو هفته نباید کود داد، زیرا مسمومسیت غذایی ایجاد می شود. به عنوان مثال اگر هفته ای یکبار اقدام به آبیاری می نمایید، کوددهی در هفته سوم انجام می گیرد و یا اگر در فصل زمستان آبیاری کمتر شد و به ماهی یکبار رسید، در ماه اول و دوم اقدام به آبیاری نموده و در ماه سوم کوددهی انجام شود.

و در صورتی که در فصل تابستان گیاهان در بیرون از منازل نگهداری می شوند و به همین دلیل نیازمند دفعات ابیاری بیشتری هستند، بنابراین کوددهی باید هر 15 روز یکبار انجام گیرد و  اگر فاصله کوددهی از این مقدار کمتر گردد سبب مسمومسیت غذایی در گیاهان می شود.

بسترکشت کاکتوس و ساکولنت :

بهترین بستر برای نگهداری ساکولنت و کاکتوس کوکوپیت با بافت Medium است همچنین میتوان از شن عدسی شسته شده نیز استفاده نمود.

روش تکثیر کاکتوس و ساکولنت:

این گیاهان  توسط بذر ، قلمه و پاجوش تکثیر میشوند ولی عمده روش تجاری تکثیر این گیاهان، تکثیر با بذر می باشد.

آفات و بیماری:

در صورت نگهداری کاکتوس و ساکولنت به صورت صحیح ، معمولا بسیار کم دچار آفت  و بیماری می شوند. ازجمله بیماری ساکولنت ها ، بیماری قارچی می باشد که به صورت  لكه هاي سیاه رنگ و گندیدگی بر روی اندام ساکولنت ها ظاهر می گردد.

که می بایست ایتدا این لکه های سیاه را با تيغ جراحي ضد عفوني شده کاملا خارج نموده تا به سطح مقطع سالم و بدون لک برسید و یا برگ لب سوخته و زرد شده و گندیده را کاملا از گیاه جدا نمایید، سپس با پنبه ی یا گوش پاک کن آغشته به الکل محل زخم ضدعفونی  شود تا خشک شود و در صورتی که ادامه یافت از قارچکش مناسب نظیر کونازول ها جهت سم پاشی استفاده گردد تا آلودگي ها کاملا ازبین برود.

لازم به ذکر است در صورت مشاهده گياه بيمار ابتدا گياه رو از بقيه گياهان تا درمان كامل، جدا نمایید ، زیرا اغلب بيماري ها واگيردار می باشند و همچنین با ديدن اولين لك ، اولين برگ زرد، اولين سوراخ  روی برگ به فكر چاره باشيد. زیرا درمان به موقع و زود هنگام سبب نجات قطعی گیاه و درمان دير هنگام اكثرا باعث مرگ گياه خواهد شد.

همچنین یکی از مشکلات عدیده ای که در منازل بسیار مشاهده شده است، بیماری های قارچی ناشی از آبیاری مفرط این گیاهان می باشد که منجر به پوسیدگی ریشه و ساقه ودر نهایت مرگ گیاه می شود. و از جمله آفاتی که این گیاهان را مورد حمله قرار می دهند كنه ها ، شته ها ، شپشک آرد آلود  و حشره سپردار می باشد که ابتدا برگهاي الوده رو هرس نموده و یا  با به وسیله پنبه  آغشته به الکل حشرات را  از اندام گیاهان حذف نموده ، سپس سمپاشي انجام شود تا تاثير گذار باشد.

نظر خود را وارد نمایید.